Kontakt oss

LIBERTY NOW AS

Org nr 822 236 162 MVA

Hovedkontor

Televegen 5,

3802 Bø i Telemark,

Norge

Avdelingskontor

Calle Murillo 30,

03170 Ciudad Quesada Rojales,

Alicante Spania,

NIF: N0375699F

Nyheter

Snarkjøp Djupvik Handel og Sentralstasjon ligger i bygdas flerbrukshus plassert langs E6 i Kåfjord kommune. Foto: Djupvik Handel og Sentralstasjon.

Snarkjøp Djupvik Handel med grønne tall etter snuoperasjon med RMA-Butikkstyring

Da grenda Djupvik i Kåfjord kommune var i ferd med å miste nærbutikken på grunn av sviktende omsetning mobiliserte andelslaget bak butikken og bygdefolket raskt. De bestemte seg for å åpne en ny, høyteknologisk og døgnåpen dagligvarebutikk. Det viste seg raskt å bli en stor suksess.

21.10.2025

Med sin nye plassering i nyoppussede lokaler langs E6, og med teknologien RMA-Butikkstyring (Retail Multi Automation) som gjør det mulig å holde butikken åpen døgnet rundt, har Snarkjøp Djupvik Handel og Sentralstasjon, virkelig nådd ut til både bygdefolket, og forbipasserende.

– Disse to årene med den nye, høyteknologiske butikken har bare vært helt fantastisk. Vi hadde aldri trodd at vi ville få de resultatene vi har fått, sier Liv-Merete Jensen, daglig leder. 

Økning på 200 prosent 

I forkant av åpningen av Snarkjøp Djupvik Handel og Sentralstasjon med RMA-Butikkstyring kalkulerte de med at det var nødvendig med en økning i omsetning på 35 prosent. 

Det ble raskt overgått, og resultatet ble mye bedre enn hva de hadde sett for seg. 

– Fra det siste hele driftsåret i den gamle butikken, til det første hele driftsåret i den nye butikken, hadde vi en omsetningsøkning på rundt 200 prosent. Dette har gått så mye bedre enn vi kunne forestille oss, og det har vært litt av en reise fra vi begynte å planlegge den nye butikken, forteller den engasjerte butikksjefen. 

– Vi er imponert over hvordan Snarkjøp Djupvik Handel og Sentralstasjon virkelig har snudd minus til pluss. De har vist hvordan bruk av ny teknologi kan skape bærekraftig drift og levende lokalsamfunn, sier Hans Olav Bakås, CEO i Liberty Now. 

Denne høsten ble butikken også kåret til årets Merkur-Butikk i region Nord-Troms og Finnmark. 

– Dagens driver, Liv Merete Jensen, har skjønt begrepet «god kundereise» og fremstår som en god samfunnsentreprenør, sier Merkur-konsulent Nils-Roger Simensen i pressemeldingen til Merkur-Programmet. 

– Å motta denne prisen setter vi utrolig stor pris på. Jeg vil rette en takk til Merkur-programmet som hadde troen på dette, og for den gode støtten vi har fått, sier Liv-Merete. 

Merkur-Programmet: Kaker, klatring og kraftig vekst

Djupvik Handel og Sentralstasjon AS er årets Merkur-butikk i Nord-Troms og Finnmark. Butikken i Kåfjord er blitt et unikt møtested med flere funksjoner, eid og omfavnet av bygdefolket.

Ukomplisert teknologi 

Liv-Merete innrømmer at hun var noe spent på å ta i bruk teknologi på en ny måte i butikken, men ble raskt overbevist. Og det samme ble kundene. 

– Vi hadde ikke sett for oss at det skulle være så ukomplisert. På den siste eldrekafeen var den eldste kunden 94 år. Kunden skannet varene selv, og det eneste vi hjalp til med var å pakke varene. Jeg har inntrykk av at de synes det er moro å handle på denne måten, sier hun. 

Kjører og henter eldre til treff hver tirsdag: – Det er som regel fullt

Snarkjøp Djupvik, Djupvik Handel, har siden de åpnet i august hatt et ønske om å lage en møteplass i bygda. Hver tirsdag er det treff med gratis kaffe og kaker.

Mange turister tar turen innom, og for noen kan det være første møte med en høyteknologisk dagligvarebutikk med RMA-Teknologi. 

– Da opplever vi at lokale kunder, unge som eldre, hjelper til ved behov. Det er jo helt strålende, sier Liv-Merete.

Fleksibel drift med RMA-Butikkstyring 

Teknologien RMA-Butikkstyring gir helt nye muligheter for en fleksibel drift. Denne fleksibiliteten har Liv-Merete benyttet til å gi flere ungdommer i bygda mulighet til å skaffe seg arbeidserfaring. 

– Vi har en del ungdommer fra både videregående og ungdomsskolen i mindre stillinger. Siden vi har RMA-Butikkstyring kan de være på jobb i butikken, og dersom det er kunder som ønsker å kjøpe aldersbestemte varer kobler betjening som er over 18 år seg på via teknologien for å kontrollere og godkjenne salget, forklarer hun.

Teamet i Snarkjøp Djupvik Handel. Foto: Djupvik Handel og Sentralstasjon.

Ser positivt på tiden fremover 

Kundene omtaler nyåpningen av den høyteknologiske og alltid tilgjengelige dagligvarebutikken som det beste som har skjedd i bygda. Teamet bak butikken ser veldig positivt på tiden fremover. 

– Dette har jo også vært nytt for oss ansatte. Nå har vi landet, og arbeidsdagen har blitt enklere. Vi bare gleder oss over det vi sammen med veldig mange har klart å få til, og er veldig takknemlige for at folk bruker butikken. Det er så viktig for de små bygdene å ha et tilbud, sier Liv-Merete.

Teamet i Snarkjøp Djupvik Handel. Foto: Djupvik Handel og Sentralstasjon.

Mye mer enn «bare» en butikk – en viktig møteplass 

Bak butikken står 125 aksjeeiere, og en bygd med enormt engasjement for butikken. 

– Det har blitt lagt ned mange dugnadstimer for vår nye butikk, og både unge og eldre føler på et eierskap til butikken. I sommerferien var det noen ungdommer innom her som lurte på om de ikke kunne få lov til å være med på å stable varer, og når de har besøk fra venner utenfra Djupvik viser de stolt frem butikken, sier en rørt butikksjef. 

Butikken er plassert i bygdas flerbrukshus og blitt et naturlig møtested. 

– Her samles ungdommene på kvelds- og nattestid. De sitter i kaffekroken, spiller spill og skravler. Om de oppdager noe, for eksempel en dør som ikke fungerer som den skal, tar de kontakt med oss for å høre om vi er kjent med det. De tar virkelig vare på butikken. Jeg er bare imponert, sier Liv-Merete.

Kommunikasjon, Liberty Now

Camilla Moen