Org nr 822 236 162 MVA
Televegen 5,
3802 Bø i Telemark,
Norge
Calle Murillo 30,
03170 Ciudad Quesada Rojales,
Alicante Spania,
NIF: N0375699F
Karine Risdalen på scenen under den teknologi- og bærekraftsfokuserte konferansen ICT4S. FOTO: ICT4S
Digitalisering er grunnpilaren for fremgang og bærekraft i dagligvarebransjen, hvor Mat-Norge har blitt markedsleder på teknologien som muliggjør dette.
31.08.2023
En viktig del av dette arbeidet er samarbeid med Universitet i Sørøst-Norge (USN) og deres nysgjerrige studenter som tar tak i spørsmålet om bærekraftig digital transformasjon i bransjen.
Mat-Norge har hatt gleden av å jobbe med tre ambisiøse studenter fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN), som for øyeblikket arbeider med sin mastergrad i bærekraftsledelse.
Karine, Magnhild og Noor, under ledelse av IT-professor Anh Nguyen-Duc, har valgt å vie sitt forskningsprosjekt til digitaliseringen av dagligvarebransjen, hvor Mat-Norge er sentral. Denne tilnærmingen til forskning har til hensikt å generere ny kunnskap og innsikt om hvordan digitale verktøy og metoder kan støtte bærekraftig forvaltning av dagligvarevirksomhet.
Samarbeidet mellom Mat-Norge og USN er et godt eksempel på hvordan næringsliv og akademia kan jobbe sammen for å fremme bærekraftig innovasjon.
– Samarbeidet med universitetet er viktig for oss på mange områder, både når det gjelder å bli utfordret, få innsikt på ulike fagfelt innenfor forskningen, men også rekruttering av fremtidig arbeidskraft. Et samarbeid vi opplever at har stor verdi for både oss og USN, forteller CEO i Mat-Norge, Hans Olav Bakås.
– Vi er opptatt av å kontinuerlig utvikle oss, og er stolt over de flinke studentene fra USN som har sett nærmere på vår forretningsmodell og dens ringvirkninger, fortsetter Bakås.
Karine Risdalen, Magnhild Marie Solberg og Noor Jahan Khan dro til Rennes i Frankrike for å delta på den teknologi- og bærekraftsfokuserte konferansen ICT4S for å presentere artikkelen de skrev med navnet “Substainable digital transformation for rural business – a case sutdy of a Norwegian startup”.
f.v Karine Risdalen, Magnhild Marie Solberg og Noor Jahan Khan i Frankrike for å presentere artikkelen.
– Både artikkelen og turen hadde ikke vært mulig uten Mat-Norges støtte, både i form av innsikt og kunnskapsdeling til forskningen vi har utført, men også veldig hyggelig at Mat-Norge støttet økonomisk som gjorde at alle som hadde jobbet med prosjektet kunne dra til Frankrike, forteller en takknemlig Karine.
Artikkelen ble skrevet i samarbeid med Anh Nguyen Duc og inkluderer mye innsikt fra Hans Olav Bakås og Jonny Aamot fra Mat-Norge. Merkur-prosjektets rapport om pilotprosjekter for høyteknologiske butikker har også vært en bidragsyter for prosjektet.
I tillegg til forskningssamarbeidet tilbyr Mat-Norge også internship-muligheter for studenter fra USN. Dette gir studentene verdifull erfaring og innsikt i bransjen samtidig som de gir Mat-Norge tilgang til unge talenter med nye perspektiver og ferdigheter.
Maike Zillgitt på plass på kontoret hos Fellestjenester SA. Her vil hun hovedsakelig jobbe med HegnaLand.
Denne høsten er Mat-Norge så heldig å ha studenten Maike Zillgitt på kontoret. Hun er intern innen markedsføring og reiseliv.
– Med internship så lærer man forskjellen mellom det praktiske og det teoretiske som man lærer på skolen. Det er en flott mulighet å utvide kompetansen. Jeg har allerede lært masse nyttige ting, som er meget viktig å ha etter studiet, forteller en fornøyd Zillgitt.
Denne toveisutvekslingen av kunnskap og ressurser er avgjørende for bransjens fremtid. Mat-Norge gir ikke bare studenter muligheten til å bruke sin teoretiske kunnskap i praksis, men selskapet selv drar også nytte av friske ideer og entusiasme fra de unge studentene.
Daglig leder i Fellestjenester SA, Helene Braaten, har stor tro på større samhandling mellom skole og næringsliv.
– Ved å ta internship får studentene erfaring på CV-en og vi får mulighet til å lære opp egne kandidater med egnet kompetanse og arbeidserfaring, forklarer Braaten.
Samarbeidet mellom Mat-Norge og Universitet i Sørøst-Norge er et bevis på at bærekraft og digitalisering går hånd i hånd. Med et sterkt engasjement for innovasjon og miljøansvar, har Mat-Norge staket ut kursen for en spennende fremtid i dagligvarebransjen.
Samarbeid mellom næringsliv og akademia er nøkkelen til å løse komplekse utfordringer og fremme bærekraftige løsninger. Mat-Norge har hele tiden vært en forkjemper for å ta i bruk ny teknologi for å forbedre driften og redusere miljøavtrykket.
Mat-Norge sin strategi involverer å ta i bruk ny teknologi inn i det grønne skifte, hvor FN’s bærkraftmål og reduksjon av CO2-fotavtrykk står helt sentralt. I tillegg gir Mat-Norge butikkene en enda bedre økonomisk bærekraft. Det inkluderer smarte løsninger for både kunde og butikk.
Dette samarbeidet med USN gir dem muligheten til å dra nytte av akademisk forskning og ekspertise for å styrke deres bærekraftige digitale transformasjon.
Kommunikasjon, Liberty Now
Ida Amalea Furseth