Kontakt oss

LIBERTY NOW AS

Org nr 822 236 162 MVA

Hovedkontor

Televegen 5,

3802 Bø i Telemark,

Norge

Avdelingskontor

Calle Murillo 30,

03170 Ciudad Quesada Rojales,

Alicante Spania,

NIF: N0375699F

Nyheter

Butikksjef ved Kvarøy Handel, Janita Zenteno, ved butikkens adgangsterminal. Foto: Leonore Olsen

Kvarøy Handel utvidet åpningstiden fra 3,5 til 15,5 timer om dagen med RMA-Teknologi

Janita Zenteno ønsket å gjøre dagligvarebutikken på Kvarøya enda mer tilgjengelig for både fastboende og turister. Nå har hun tatt i bruk teknologien RMA-Butikkstyring og utvidet åpningstiden fra 3,5 til 15,5 timer om dagen via fjernbetjening.

16.07.2025

På øya Indre Kvarøy på Helgelandskysten, med sine 100 fastboende, har dagligvarebutikken Kvarøy Handel nå tatt i bruk avansert teknologi for å gi en større fleksibilitet til kundene. 

– Tidligere har vi hatt butikken åpen i 3,5 timer om dagen, og da er det utfordrende for kundene å rekke butikken, forteller butikksjef, Janita.

Hun har fått telefoner på kveldstid fra fastboende som hadde glemt å handle viktige varer. 

– Selvfølgelig har jeg møtt dem ved butikken og låst opp, men nå har de friheten til å handle helt fra halv sju om morgenen til ti på kvelden, forteller hun fornøyd. 

– Det er nettopp dette med tilgjengelighet og frihet vi i Liberty Now er opptatt av. Å se hvordan teknologien kan bidra til å utvide åpningstiden så mye som den gjør her, samtidig som Janita får en større frihet, er veldig moro, sier Christian Lindal, COO i Liberty Now.

Foto: Ida Knutsen.

Kundene elsker friheten 

Kundene har allerede lagt sin elsk på den nye teknologien og den utvidede åpningstiden. Butikken ble flittig brukt den første kvelden. 

– Vi tok i bruk teknologien på mandag, og det plinget i telefonen om at kunder kom inn i butikken i ett sett gjennom hele kvelden, forteller Janita. 

Kvarøy Handel er en uprofilert butikk under NorgesGruppen, hvor digitalisering og nytenkning står sterkt. 

Nå som butikken har blitt høyteknologisk med teknologien RMA-Butikkstyring passer butikken seg selv når Janita ikke er i butikken fysisk. 

Via spesialvarsler får betjeningen beskjed når det er behov for at et menneske overtar driften. 

– Motivasjonen for å ta i bruk teknologien var å gi et mer fleksibelt tilbud til kundene, men også fleksibiliteten for min egen del ettersom jeg driver butikken alene, forteller hun.

Tidligere butikkeier fikk æren av å klippe snoren. Foto: Ida Knutsen.

– Ser verdien av å ha butikken her 

Butikken er en viktig møteplass på øya, som også har mye turister på besøk om sommeren. 

– Vi er et lite samfunn, og når man må ta ferge eller båt for å komme inn til fastland har det en stor betydning å ha tilgang til en matbutikk. Både fastboende og turister ser virkelig verdien av å ha butikken her, og er flinke til å bruke den, sier Janita. 

Åpningsdagen ble markert med snorklipping, pølser, brus og kake. 

– Det var strålende vær og ble en helt nydelig dag. Forrige eier fikk æren av å klippe snoren og være den første til å låse seg inn med betalingskortet sitt, forteller hun. 

Janita takker Merkur-Programmet, Kommunal- og distriktsdepartementets program for å utvikle og styrke små butikker i Distrikts-Norge, for støtten i forbindelse med implementeringen av ny teknologi. 

– I likhet med andre butikker i distriktet tror jeg dette er en veldig god løsning for kundene og butikken. Via teknologien får kundene mulighet til å handle når de vil, og det er den veien det går uansett hva det dreier seg om. I tillegg er det en veldig flott butikk, med dedikerte eiere og driver, og trofaste kunder. Jeg vil tro hyttefolket også setter pris på dette, sier Merkur-konsulent, Mariann Høyen.

Kommunikasjon, Liberty Now

Camilla Moen