Org nr 822 236 162 MVA
Televegen 5,
3802 Bø i Telemark,
Norge
Calle Murillo 30,
03170 Ciudad Quesada Rojales,
Alicante Spania
På Nærbutikken Huglo har de tatt i bruk RMA-Teknologi (Retail Multi Automation) fra Liberty Now og utvidet åpningstiden. Kundene kan nå handle uten at de ansatte fysisk er i butikken, og teknologien sørger for at de fortsatt har like god, eller bedre kontroll, sammenlignet med ordinær drift.
16.06.2025
Innbyggerne på øya Huglo i Stord kommune kan nå handle akkurat når det passer for dem i den utvidede åpningstiden ved nærbutikken.
– Kundene er storfornøyde og synes den nye friheten er fantastisk, forteller vikarierende butikksjef, Roger Matre.
Etter hvert som turistsesongen også tar seg opp gleder han seg til at båt- og hytteturister også kan nyte godt av den nye fleksibiliteten ved dagligvarebutikken.
– Her tror jeg potensialet er veldig stort, sier han og retter en stor takk til både lokale og turister som er flinke til å bruke nærbutikken på øya.
Nå som butikken har tatt i bruk teknologien RMA-Butiksktyring passer butikken seg selv utenom betjent åpningstid. Er det behov for at mennesker tar over driften, sier teknologien i fra.
– På den måten får kjøpmenn en helt ny frihet og fleksibilitet til å fokusere på andre ting enn å passe på kassaområdet i butikken. Samtidig som de er sikre på at de har en trygg og sikker drift i butikken, og at kundene har friksjonsfrie og enkle kundereiser, sier Einar Uvsløkk, CDO i Liberty Now.
Liberty Now har gjennom flere år jobbet tett med Kjøpmannshuset, som står bak Nærbutikken.
– Det er givende å jobbe sammen med fremoverlente kjøpmenn og kjeden, Kjøpmannshuset, som vil det beste for sine kunder og ansatte. Her tenker de bærekraft ved å ta i bruk ny teknologi, og vi gleder oss stort til fortsettelsen, sier Einar.
For Nærbutikken Huglo var bakgrunnen for å ta i bruk RMA-Teknologi å løfte omsetningen, skape en mer bærekraftig drift, og ikke minst å gi kundene et bedre tilbud.
– Har man ikke butikk her på øya må man på ferge for å handle, og det tar fort opp mot tre timer, forteller Roger.
Nærbutikken Huglo har fått støtte av det statlige Merkur-Programmet, som jobber for å sikre god tilgang på dagligvarebutikker i distriktene, i forbindelse med implementeringen av RMA-Butikkstyring.
– Det er et utrolig bra program, og vi setter stor pris på veiledning og støtten vi får gjennom Merkur-konsulenten vår, sier Roger.
Merkur-konsulent Per Spillum beskriver butikken som et sosialt samlingspunkt. Han sier implementering gjør butikken mye mer fleksibel, både for kundene og de ansatte.
– Roger må ta ferge for å jobbe på butikken. Før måtte han ta en veldig tidlig ferge for å rekke åpningstidene, men nå kan han sove litt lengre og få mindre belastning på privatlivet. Med løsningen kan morgenfuglene handle tidlig om morgenen slik de ønsker. RMA-Butikkstyring er et grep Merkur støtter for det er både lønnsomt og positivt for butikkene som implementerer det.
– Det gir mye fleksibilitet, og er til det beste for alle. Jeg forstår det slik på Roger at han er godt fornøyd med salgsøkningen, og får gode tilbakemeldinger fra kunder på den delvis fjernbetjente butikken, avslutter Per.
Kommunikasjon, Liberty Now
Camilla Moen og Ida Amalea Furseth
© Alle rettigheter tilhører Liberty Now AS